Tudásformáló alkalmat tartottak Alapítványunk munkatársai a Kaposvári Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskolában
2023. 03. 03-án Egészségnap alkalmából lehetőségünk volt a Kaposvári Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskolában hetedik osztályos tanulóinak bemutatni a látássérültek sokszínű világát. Az volt a célunk, hogy interaktív módon, minél több területet érintve juttassuk értékes tapasztalathoz a tanulókat klienseink világáról. A diákok öt csoportban járták végig az általunk felállított „állomásokat”, ahol a látássérültek önálló életvitelének egy-egy kulcsfontosságú területével ismerkedtek meg. Az egyik állomáson informatikus kollégánk a beszélő- és nagyítóprogramok, valamint speciális kommunikációs eszközök fejlett világába kalauzolta a tanulókat. Egy másik standon nutellás keksz kenése közben döbbentek rá a diákok, hogy bizony a reggeli szendvics elkészítése látássérültként nem is olyan könnyű feladat – azonban vannak speciális eszközök, módszerek, amikkel ilyen és ehhez hasonló tevékenységeket is önállóan tud elvégezni egy vak vagy egy gyengénlátó személy. Az ilyen típusú programjainkon mindig cél, hogy elmondjuk, majd szimulációs szemüvegekkel tapasztaltassuk, hogy nem minden látássérült teljesen vak, ez egy spektrum, amelybe beletartoznak a gyengén- és az aliglátó személyek is, és mindegyiküknek más-más mindennapi feladatok elvégzése okoz kisebb-nagyobb nehézséget. Ezt az információt legjobban különböző látássérülést okozó szembetegségeket szimuláló szemüvegekben, írással és olvasással összekapcsolt feladatok közben adhattuk át. Mindig izgatottan várják a tanulók, hogy elérkezzenek a fehér botos közlekedés állomásához. Itt lefedett szemmel és néhányan szimulációs szemüvegben is megtapasztalták a fehér bottal történő közlekedés kihívásait, sőt mi több, a lépcsőn járás izgalmait. Ötödik állomásunkon a szemen kívüli érzékszervek kulcsfontosságú szerepére helyeztük a hangsúlyt játékos formában. Ízeket, illatokat, formákat, felületeket kellett a diákoknak felismerniük, párosítaniuk – mindezt persze lefedett szemmel. Nem feledkeztünk meg a Braille írás-olvasás megismertetésével sem. Gyógypedagógus kollégánk adott gyorstalpalót a tanulóknak a hatpontrendszer megfejtéséhez. Az elsajátított ismereteket a tanulók mindjárt gyakorlatba is ültethették Braille írással írt közmondások megfejtése közben.
A diákok mindvégig érdeklődők, nyitottak voltak, a záró beszélgetésből pedig kiderült, hogy miként változott bennük a látássérültekről alkotott képük.
A programot a Belügyminisztérium és a Slachta Margit Szociálpolitikai Intézet támogatta